Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



måndag 12 maj 2008

Inre och yttre resa

Andra dagen i Grekland pa havet i en segelbat med åtta för mig helt okända människor har varit omtumlande, spännande och helt underbar! När jag kom fram till Atén stod skepparen Johan och väntade in mig och de två andra som tillhörde besättningen. Bara resan fram till segelbåten var ett fantastiskt öppet och ärligt möte. Kanske var det Grekland, kanske var det syftet med resan eller kanske var det helt enkelt så att vi alla var på samma våglängd och lika engagerade i personlig utveckling och intresserade av ett liknande förhållningssätt till livet som gjorde det till en fantastisk början på vad som i alla fall tills idag har varit en helt otrolig upplevelse. Jag marker att det redan gar inflation i alla superlativ, sa jag ska forsoka vara lite mer nyanserad. Men detta ar svart nar man blivit fralst!

Det enda molnen på himlen har egentligen varit min sjösjuka och den första molniga och ganska kalla dagen. Men redan nu lyser solen från en molnfri himmel och det är högsommar i vackra Poros – en ö en bit bort från Atén som mest liknar en exklusiv sagostad. Idag har det varit yachtutställning och hamnen är full av ett 50-tal lyxåk for mångmiljonärer. De vackra husen på ön ligger travade på varandra uppåt den stora kullen och det är ett landskap som är lika vackert när vi stiger i land. Butiker och restauranger har den klassiska medelhavskänslan med vänlig service, bra mat och en varm mild bris av avslappning och valbehag.

Båten Lovisa väger 15 ton och är 15 meter lång och är en lika kraftfull som bestämd dam jag precis börjat lära känna. Idag kastade Johan in mig framför ratten och det var nog väldigt bra för jag skulle nog ha stressat upp mig rejält av att tänka på hur jag som inte ens har körkort skulle kunna kontrollera en frustande krängande dam i ordentlig vind. Utan att valta baten eller kasta omkull passagerarna. Nar tevattnet var pa gang var jag rejalt nervos! Jag måste erkänna att det var svårt att styra, men efter ett tag var det mäktigt att ha kontroll över en så stor båt och navigera henne av egen kraft. Det var först då jag började lära känna Lovisa lite närmare och det visar sig vara en angenäm bekantskap! Jag stod och parerade båtens kraftiga svängningar med benen samtidigt som Lovisa frustande gjorde sitt basta for att bjuda pa motstånd - men till slut underkastade sig.

Resan har bjudit pa sol, filosofi, livsdiskussioner och underbart sallskap. Jag tror inte man kan begara sa mycket av en resa! Den vander sig lika mycket inat som utat och att vara strandsatta pa en bat gor att man kommer varandra otroligt nara inpa livet. Och an har det inte resulterat i kiv av nagot slag. Det ar ocksa speciellt att prata om de gamla grekerna pa deras hemmaplan! Omgivningen ger en filosofisk inramning pa manga satt.

Efter att jag letat i flera timmar efter tradlas anslutning och nu sitter pa ett rokigt internetcafe med hogljudd hardrock och trasiga tapeter tror jag det ar dags att bege sig till ganget igen. For det blir tidiga mornar oavsett nar vi lagger oss! Sjolivet ar en helt ny varld med eget tempo, egna regler och vokabular. Vi far hoppas pa slorvind imorgon!


Livet pa sjon har manga blota inslag