Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



tisdag 2 september 2008

Tankar kring veckans citat


Veckans citat
We would accomplish many more things if we did not think of them as impossible.

av C. Malesherbes

får mig att tänka på historien om fisken som sin första tid bara hade tillgång till halva utrymmet i akvariet, eftersom en glasskiva skiljde det i två delar. När man sedan tog bort denna glasskiva hade fisken så till den milda grad vant sig vid var gränsen gick att den aldrig nånsin försökte simma över till den andra sidan av akvariet igen. Jag tror att vi också på detta sätt tidigt lär oss strategier i livet och har svårt att ompröva dessa vid förändrade omständigheter. Våra föreställningar om oss själva och vad som är möjligt håller oss på liknande sätt fångna i en mental avspärrning. Men skulle vi på nytt utforska världen och försöka tänja på gränserna skulle vi ofta kunna skapa nya utrymmen åt oss själva.

I allmänhet tror jag att negativa tankar håller oss tillbaka medan positiva tankar ger en större flexibilitet. Men en vana vid att alltid tänka positivt kan skapa begränsningar för oss själva och göra det svårt att tillåta oss att se våra skuggsidor och erkänna hela spektrumet av våra känslor.

Vad tänker du själv?


Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ojoj...här var så mycket klokt och inspirerande att läsa att jag nästan fastnade. Tyvärr är jag på jobbet så jag kan inte läsa mer just nu men jag återkommer gärna.
Hoppas det är ok om jag lägger till dig som länk på min blogg
Ha en fin dag
/Emma

Rebecka sa...

Hej!

Vad roligt att du upptäckt bloggen! Naturligtvis får du lägga till den i din lista.

Måste också säga att du har en mycket trevlig blogg!

Kram, Rebecka