Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



tisdag 8 juli 2008

Veckans tips v 13


Veckans tips är lånade från Ulrika Lundbergs artikel i Aftonbladet 10/3 2008 och handlar om att hitta tillfredsställelse i livet.

1. Lyssna till din längtan

Följer du din längtan, hur kan du då någonsin komma fel? Men det är svårt att känna in sin längtan. Även pyssel som att zappa på tv:n och strösurfa dränker alla subtila röster.

Övning: Gör absolut ingenting, eller ta ett intensivt samtal med dig själv 30 minuter varje vecka.

  •  Slå dig ner i favorithörnet. Stäng av allt som stör.

  • Låt tankarna flöda fritt. När alla-måsten-stormen mojnat smyger längtansfullt grubbel på.

  •  Fundera runt de stora frågorna, som: Vad vill jag, egentligen? Hur vill jag leva? Vad är jag bra på? Om inte om fanns, vad skulle jag göra då? Vart är jag på väg? Vad ska bort, vad ska till?

Ledtråd: Det är inte ovanligt att undantryckt längtan uttrycker sig i avundsjuka.

2. Nöjdare nu?

 Tänk efter, när i livet har du varit som mest nöjd hittills? Det som en gång gjort dig genuint nöjd gör dig förmodligen tillfreds även framöver.

Övning: Ta tempen på din nöjdhet, flera gånger per dag.

  •  Känn efter: Hur nöjd är jag just nu? På morgonmötet, jogging­turen, när du nattar barnen eller dividerar relationsproblem med vännerna.

  •  Snart ser du ett mönster i vilka situationer du mår bra. Och vad som är glädjedödare.

  •  Stimulera. ”Jag känner mig supernöjd när jag dansar men frustrerad på greenen. Dags att byta golfen mot salsakurs?”.


Ledtråd: Ofta finns gyllene stunder i tonåren, innan vi formar oss efter vuxna måsten.


Andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

malve sa...

Efter några drömfria år upptäckte jag att mina drömmar fortfarande var de jag hade i 25-årsåldern. Och som jag började infria då. Fast sedan drev ångesten mej på villovägar. Fast nu tar jag nya tag :)

Rebecka sa...

Hej Malve!

Ångest och rädsla kan vara bra signaler på vad som inte fungerar så bra. Men de kan också bli hämklossar för vår utveckling och få oss att undvika alla utmaningar. Jag tycker det är häftigt att du återupptäckt dina drömmar och tagit dom på allvar! Och trotsat ångesten.

Lycka till!

Kram, Rebecka