Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



lördag 26 april 2008

Söndagsmusik

Jag vet inte om det är för att jag har vuxit upp med det, om det handlar om vad som brukar spelas på radion på söndagar eller om det helt enkelt är så att jag själv skapat egna föreställningar om vad som är mysigt att spela på söndagarna. Men jag har en genre av musik som jag brukar kalla söndagsmusik som är så härligt okomplicerad, bekymmerslös och trallig. Som är perfekt att vakna till på söndagar när livet går extra makligt och man egentligen inte har något som måste göras. Affärerna är stängda, evenemangen som erbjuds är få och ja söndagarna är som minisemestrar där man bara har mysigt och tar en lång frukost och möter andra loja människor på söndagspromenader eller som söndagsbilister. Men oftast är söndagar en tid där man umgås med familjen hemma och bara är. Och då passar söndagsmusik perfekt!

Man kan också använda söndagslåtarna till att skapa just den bekymmerslösa känslan när livet ibland är extra omöjligt. Att tjuvkoppla humöret så att man lurar kroppen att må bra. Känslomässig hjärntvätt som brukar fungera bra på mig i alla fall. Söndagslåtar är också perfekta att spela på vår och sommar för att förstärka njutningen av att bara finnas till!

Vad jag menar med söndagsmusik är glada enkla melodier som inte är överdrivet hurtiga eller plastiga. Utan genuina små mästerverk i denna genre helt enkelt. De flesta Beatleslåtar är bra exempel, men de mest typiska söndagslåtarna är hämtade från 70-talets mys-era. Här ger jag fyra exempel på utmärkta söndagslåtar.

George Harrison – Blow away


Suzi Quatro – If you can give me love


Pilot - January


Daniel Boone - Beautiful Sunday

Vilka är dina "söndagslåtar"? Vad tycker du hör till genren såsom den är beskriven?

Grilltips för mer vår- och söndagskänsla.

Aven andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Rebecka,

Fin och mycket intressant blogg, du har kommit igång med. Har nu suttit och läst mig igenom det ena och det andra. Och kollat en hel del av dina länkar.
Apropås söndagsmusik: just nu på våren finns den bästa musik jag känner ute i naturen. Fågelkvitter, havets brus och bladen på träd när vinden blåser etc. Detta får mig helt att slappna av och känna mig trygg och glad. Jag har nog ett behov för att ersätta storstadens oljud som präglar min vardag med avslappnande naturljud.

Kram
Steffi