Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



lördag 19 april 2008

Vårreflektioner

Det är ofta när ljuset är som närmast det upplevs som längst bort. Och det är ju innan det blir ljust igen som det varit mörkt under längst tid. Våren står för dörren, men jag har ingen vårkänsla eftersom kylan dröjer sig kvar. Även om ljuset har segrat. Jag kisar ut genom fönstret som badar i sol och luras tro att det är balkongväder. Men så fort jag öppnar fönstret på glänt så fryser mina förhoppningar. Det är ett sånt där väder man inte riktigt kan klä sig för. Antingen så svettas man eller så fryser man. Och eftersom jag vill gardera mig mot kyla så slutar det alltid med att jag under dagen får släpa omkring på det jag bylsat på mig under morgonen. Mina balkongblommer åker på liknande sätt ut och in i takt med att värmen plötsligt byts ut mot kyla.


Inte nog med att man inte riktigt kan njuta av våren än, det är också så att pollensäsongen har kommit för att stanna. Så man har vinterns obarmhärtiga kyla och pollenplågan parallellt. Vad är tjusningen? Som tur är kan man läsa om att vårvärmen är på väg. Det hjälper att hålla hoppet uppe när man läser om grilltips, kommande värmeböljor och ser annonser för sommarprylar lite överallt. Men ett säkert tecken på att våren inte landat än är att katterna håller sig inomhus trots att solen skiner från en molnfri himmel! Däremot lägger de sig gärna inomhus i någon solfläck. Och jag gör likadant. Så nu sitter jag och kisar mot solen och njuter. Inomhus.


Andra bloggar om , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.