Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



torsdag 8 maj 2008

Personlig uveckling till havs


Bild lånad från Sail for life.

Nu är det snart dags för en rejäl dos inspiration!

På söndag ska jag ut och segla i den grekiska övärlden i ett arrangemang som kombinerar coaching, filosofi och diskussioner kring livsfrågor - med segling! Det är faktiskt en hängiven besökare på bloggen som bjudit in mig till denna filosofisegling Med en blogg som handlar om inspiration kan följdaktligen de mest oväntade saker hända! Med följer också två andra gäster (bla chefredaktören för tidningen PS Psykologi) och tre personer som utgör besättningen - en skeppare, en coach och en filosof.

Jag tycker filosofisegling låter som ett otroligt spännande koncept där man förenar ett utforskande av livet och den egna livssituationen med något så underbart som segling och utlandssemester. Och detta sker också i kombination med att få möta andra människor som alla har en drivkraft till att utvecklas och inspireras - vilket kan bli hur givande som helst!

Du som är nyfiken på äventyret kommer att kunna följa resan i realtid här på bloggen (under rubriken "Filosofisegling"). Jag ska med jämna mellanrum lägga ut bilder, resehistorier och egna reflektioner så att du kan få en möjlighet att vara med, om inte fysiskt så i alla fall psykiskt.



I kommentaren till ett av mina första inlägg; Om att nå sina mål berättar Johan om hur han vågat byta ett ekonomiskt tryggt liv för att leva mer i enlighet med det han innerst inne tycker är viktigt vilket resulterade i företaget Sail for life där man kan läsa mer om vad filosofisegling är för något och hur det går till. Kanske är du själv sugen på att följa med framöver?

"Hej! Tack! Tack för ett lysande initiativ, för att jag hittade det och för att jag ges chansen att bidra - jag har tänkt så oerhört mycket, så det kommer bli en utmaning att få ner en del av det här.... Jag tror att vi alla är olika och att det är en poäng i det. Jag tror också att varje människa har ett syfte, en mening. När vi fullt ut är oss själva, lever i passion och harmoni, så mår vi som bäst och är tillfreds - inte bara med oss själva, utan med andra och miljön. Tyvärr tror jag att många av oss har tappat detta, tappat oss själva, format oss efter en norm, tappat självkänslan. Många av oss har det ekonomiskt bra, vilket gör det möjligt att döva sig med konsumtion och bekräftelse utifrån. Samtidigt finns det kanske en känsla någonstans inom oss - en känsla av ett möjligt autentiskt liv och frid och känslan av outnyttjad talang. Detsamma gäller business. Det känns som om ökad omsättning och vinst är allt, men varför då? Vad är poängen? Så vad göra? Vad har jag gjort? Jo, jag klev av ekorrhjulet och tog en time-out, eller kanske snarare time-in. Jag använde mina sparade slantar till att ta reda på vem jag är och vad som är viktigt för mig. Jag definierade mina grundvärden att använda som i alla beslut. Jag konkretiserade min vision, första gången i form av en fejkad intervju av mig själv i framtiden (kanonkul och givande övning). Jag skapade en strategi mot visionen med mätbara mål. Jag började också fundera på hur business egentligen borde vara. Något där man gör det man helst av allt vill göra. Något som är gott för människa och miljö. Där pengar bara är en spin-off effekt som behövs för att man ska kunna fortsätta göra det man gör... När detta var gjort, fanns det en tuff utmaning kvar - kanske inte nödvändig för alla, men jag kände att jag vill ta mig an den: Varför finns jag? Vad är mitt syfte? Jag är i slutfasen av det jobbet nu. Så, vad händer sedan? Jo, det blir ett liv av det - mitt liv. Ett liv där jag är tillfreds. Inte en massa skutt hit o dit, utan en resa - en meningsfull resa. Hur kan det se ut då? Kolla gärna: www.sailforlife.se OK, nog för nu. MVH Johan"

Så nu är det hög tid för mig att sätta igång med alla förberedelser! På lördag den 10:e maj börjar mina filosofiska funderingar till havs. Kommer att vara borta i en vecka innan jag kommer hem visare, gladare och förhoppningsvis också lite brunare.



Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Gåslever sa...

Låter jättespännande! Var är ni nu? Snåla inte på solkrämen!