Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



fredag 30 maj 2008

Sommarstress

Nu börjar sommarstressen krypa nära inpå och flåsa i nacken! Tidningarna flaggar om rekordvärme, strandpanik och brunhets och alla verkar plötsligt så otroligt unga fräscha, smala och lyckliga och man undrar vad det hemliga receptet är? Kan det vara att solen gör alla så glada eller är det sedvanligt solsting? Är det en förväntan på att sommaren ska infria alla förhoppningar och löften om oavslutade projekt? Är det de stundande sommarflörtarna som pirrar i kinderna på alla rosiga tonårstjejer? Eller är det helt enkelt en fasad man lägger upp för att inte sticka ut för mycket som glåmig, likgiltig och lite lagom lycklig?

Jag tänker på reprisen av Linda Skugge-intervjun med Luuk igår - om brytpunkten mellan arg ung och annorlunda till normal, tacksam och rutinbunden. Kanske är sommaren helt enkelt en slags symbol för normaliserande lycka där det är svårt att gömma sig som mer melankolisk och liknöjd? Vi får sälla oss till skalbaggar krypa in under stenar för att undgå solens dammavslöjande röntgenblick.

Jag ska inte säga att jag är någon riktig dysterkvist, men denna exposion i kollektiv lycka och lättja gör mig extra misstänksam och kluven. Alla drar till parken för att hänga och slacka. Ingen öser lika ärligt på med vardagens bekymmer för med fåglarnas idylliska kvitter och växternas vulgära grönska är inramningen hungrig, livsbejakande och alla som inte själva hinner knoppas i takt hamnar i osynk med det sociala tempot.

Har tagit på mig en färglad sommarklänning men tänker slötitta på TV:n ikväll för jag vill ju inte överdriva. Imorgon ska jag åka till stranden, så jag får vara noga med att dosera min ysterhet idag så jag inte lika tanklöst drabbas av den kollektiva hysterin.

Ja detta blev väl en anti-inspirationsartikel men gråheten måste också få finnas en helt vanlig svulstigt vacker majdag!

Ett alternativ till att trängas och svettas på stranden:

Bild lånad från popartuk.

Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: