Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



tisdag 25 mars 2008

Finns det en motsättning med att leva i nuet och planera för framtiden?

Detta är en kommentar på inlägget Är det en motsats mellan långsiktiga mål och förmågan att leva i nuet.

Jag har alltid sagt att jag borde stämma Robert Broberg eftersom jag länge levt lyckligt för stunden efter devisen “Målet är ingenting, vägen är allt”. Jag har försummat att planera för framtiden och istället försökt samla massor med intensiva upplevelser för att maximera nuet men efter en tid förstått att det som funkar bra på kort sikt inte alltid är det bästa på lång sikt. Jag tycker alltså att det finns en inbyggd motsättning mellan mindfullness och att ständigt fånga dagarna jämfört med förmågan att sätta upp långsiktiga mål och tåla lite frustration och kunna vänta på belöningen! Det går säkert att kombinera, men som jag ser det är det lätt att antingen leva i framtiden eller att fastna i nuet - att ta ut allt nu eftersom man inte vet om man lever/kommer att få mat/har tillfälle imorgon!

Här tycker jag Dale Carnegies devis om att leva i “dagtäta rum” är en bra liknelse, där man likt en båt avskärmar sig från det som varit (hamnen) och ännu inte har nått sin destination utan har klara gränser mot nu och då. Det innebär att man inte behöver leva i en ständig oro för framtiden samtidigt som man fokuserar på vad man kan göra idag för att förbättra framtiden. Detta är också en bra balansgång mellan att leva mellan nu, då och sedan vilket inte alltid är så lätt! Jag tror att vi både behöver lära oss av det som varit och förbereda oss för det som kommer utan att vi får glömma bort att alla dån och sedan faktiskt består av massa nun.


Andra bloggares åsikter om , , ,
,

Inga kommentarer: