Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



onsdag 26 mars 2008

Lycka och flow

Vad är lycka? Jag tror att en av förklaringarna är att hitta en känsla av flow och att bli totalt uppslukad av det man för stunden håller på med. Aftonbladet nämner dans, körsång och att måla som tre vägar i artikeln ”Så blir vi lyckliga!” och jag tror att dessa är bra exempel på hur man kan hitta en total närvaro i nuet och hitta det transliknande tillstånd som betecknas flow.

En aktivitet jag själv stundtals varit helt berusad av och en period ville frälsa världen med är en helt annan slags aktivitet - volleyboll! Nu spelar jag inte så ofta, men jag minns den fantastiska känsla av att fungera i ett lag och bli ett med både bollen, spelet och de andra spelarna. Det var en eufori jag sällan upplevt och gjorde att jag fick en ordentlig energiboost och glömde alla mina mer intellektuella grubblerier och vardagliga måsten. Det var en slags ursprunglig känsla där jag inte bara fanns i mitt huvud utan använde kroppens intelligens med en fysisk närvaro som fångade hela mitt inre! Jag vet att jag låter religiös och att jag när det var som värst (bäst) var på frälsartåg bland vänner och bekanta. Jag kommer ihåg att jag upprymt brukade säga "Jag har upptäckt meningen med livet! Volleyboll! Du MÅSTE börja spela du med!". Jag kan faktiskt än idag inte helt avfärda denna teori om livets mening, men tror att man kan hitta denna slags lycka i många sammanhang och att den i allt väsentligt beror av två komponenter - social samhörighet och en fysisk och känslomässig närvaro som kopplar bort intellektet. Visst kan man vara intellektuellt stimulerad men min definition av flow sträcker sig inte till att bli upprymd av verbalt skapande, intressanta diskussioner eller andra intellektuella krumbukter utan handlar om en mer ursprunglig känsla av att använda alla sina sinnen för att klara av en uppgift. Jag önskar att det fanns fler arenor i livet för lust, lek och fysisk kreativitet så det kunde bli ett regelbundet inslag i livet!



Andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

RANA sa...

Men hallå - vilken skön blogg. Jag läser och hummar instämmande och ler och nickar. Härligt.

Allt gott, Rana

PS. Härlig layout - jag har en liknande. ;-)

Sofia sa...

Tack för din kommentar! Jag hoppas du tittar förbi en annan gång och delar med dig av de tankar du uttrycker så väl på din egen blogg!