Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



onsdag 26 mars 2008

Styrkan att sätta sig ner


När jag har svårt att komma igång att läsa brukar det hjälpa att mentalt förbereda mig genom att ställa in mig på rätt våglängd. Denna sammanställning brukar vid sidan av en ritual där jag samlar ihop mina pinaler och oroligt går runt i lägenheten några varv vara till hjälp att komma igång.


Styrkan att sätta sig ner


  • Jag vill koncentrera mig på det jag håller på med

  • Jag tänker ägna det all min uppmärksamhet

  • Jag förtjänar att lyckas med den här uppgiften

  • Jag tänker se till att ingenting hindrar mig från att vinna


Sömnighet beror på ångest, inte trötthet. Du försöker undermedvetet sabotera för dig själv. Ta istället en kort paus. Gör något annat en kort stund eller gå vidare till en annan etapp av ditt arbete och ägna dig åt denna en stund. Efter en sådan liten avslappningspaus kan du återgå till arbetet med ny energi.


Gör det bekvämt

Låt dig inte hindras av dina fysiska behov, ha godis, frukt och dricka i närheten.


Arbete ger energi och stolthet

  • Chanser får man genom envishet, att koncentrera sig på det aktuella projektet och inte ge upp förrän arbetet är avslutat

  • Talang är 99% svett och möda

  • Nyckeln till framgångar ligger i arbete

  • Engagemang ger energi



När jag anstränger kroppen, själen, fantasin, kreativiteten och modet till det yttersta – då känner jag mig nöjd! Oavsett juryns utslag vet jag att jag har vunnit enligt mina egna kriterier.




Källa: okänd

Andra bloggares åsikter om , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Något som ofta är gemensamt för upplevt jobbiga saker, är att de utgör ett diffust tankeobjekt. Om man bryter ner dem i konkreta steg blir de oftast mycket mer hanterbara.

Sofia sa...

Så sant så, jag håller verkligen med dig! Vad som känns som en oöverstiglig uppgift där man inte vet i vilken ände man ska börja kan ofta bli ett mer hanterbart projekt om man styckar upp det i delmål och fokuserar på ett steg i taget. Men det är samtidigt inspirerande att skapa en ritual runt en del aktiviteter och förbereda sig mentalt med en inställning genom olika affirmationer och tankar - exempelvis de som finns i inlägget. Då förbereder man sig och skapar en inre riktning och förväntan vilket jag tänker de flesta affirmationer gör. Och inom psykologin brukar man säga att en känsla ofta är ett incitament till en viss storts handling vilket gör känslor och motivation till viktiga drivkrafter som det kan vara bra att aktivt försöka odla och styra! Istället för att spänna de(ä)monerna framför kärran som Ingmar Bergman brukar göra - dvs handling orsakad av ångest, kan man också skapa mer positivt färgade känslor som får driva maskineriet. Jag tror bestämt detta får bli ett ämne i ett senare inlägg! Det skulle också vara intressant att höra flera förslag från dig vad gäller detta!

Anonym sa...

http://conquest.se/2008/02/24/strategisk-malsattning-fran-drommar-till-planer/
http://conquest.se/2008/02/18/hur-man-slutar-skjuta-upp-saker/
http://conquest.se/2008/02/16/introduktion-till-gtd-getting-things-done/

Fortsätt läsa bloggen, det kommer mer :)

Sofia sa...

Tack för dina tips! Vad jag undrade var kanske mer specifikt om studieplanering och just hur man kommer igång med att sätta sig att läsa. Men du har många bra idéer om hur man generellt lyckas med sina föresatser och detta är också något jag kommer publicera mer material och tankar kring. Sitter här med koffeintabletten som rusar i blodet och jag med den. Och pluggat har jag kommit igång med utifrån en kombination av dina steg och mina affirmationer! Joint forces of strategy!

Anonym sa...

Ah, OK. Studieteknik kommer jag definitivt skriva om.