Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



torsdag 10 april 2008

Lekplatser för vuxna

Jag har länge saknat arenor där man som vuxen kan leka på ett sätt man gjorde som barn. Där spontaniteten får utlopp och associationer, infall och ett prövande av identiteter och olika rolltagande kan få finnas på ett naturligt sätt och är socialt accepterat fast man är stor!Men jag har sedan 20-årsåldern i alla fall hittat ett ställe där jag kunnat känna mig fri att ha kul, leka och spralla loss. Och det är inte stunder i bollhavet på IKEA med andras ungar som alibi, utan en helt vanlig vuxenarena för ystra kroppar och själar – nämligen krogen!

När man varit duktig en hel vecka med anpassat beteende, prestationer och lämpligt uppförande är det skönt att skaka loss i lekfull mundering bland andra med lustfylld förväntan och glada miner. Livet är helt plötsligt ett party – och jag är inbjuden! Folk luktar gott och har gjort sitt bästa för att bjuda på sig själva och vara öppna för förslag. Hur lätt är det annars att börja prata med andra och skoja redan i andra meningen? Eller att på ett prestigelöst sätt bli personlig och berätta saker man drar sig för att dryfta med sina vänner dagligdags? Eller att skutta omkring och flörta med både yngre och äldre samtidigt som man varken lovar eller sviker någon. Och i begreppet flörta tycker jag ligger mycket mer av glad och busig kontakt är inviter av sexuell art. Jag tycker också att man kan närma sig andra tjejer på ett avslappnat sätt på krogen även om inte kontakten är flörtfärgad vilket gör barriären lite högre. Men toakön är perfekt för att hitta lagom ton när man påbörjar försystringskampanjen under kvällen!

Ibland när jag haft mycket att göra en hel vecka och på helgen inte hunnit bestämma med vänner som alla lyckas vara upptagna samtidigt är det skönt att bege sig till stamkrogen för att bara vara. Alltid träffar man någon man känner igen som man kan använda som avstamp för kvällen. Men det gäller att inte komma spik nykter några timmar försent, för då är krogen en trög och plump massa som pratar alldeles för högt och är för svettigt närgången. Att komma igång för tidigt är inte heller att rekommendera då krogen ofta känns kall och opersonlig. Bäst är helt enkelt att förfesta lite lätt och dyka upp framåt 24.00 då man kommer i fas med temperaturutvecklingen!

Man behöver inte vara singel för att leka på krogen, även om jag tror att det är lättare att utåtriktat söka kontakt när man har kraft av ett slags naturligt singeldriv. Men går man ut med andra tjejer och kanske speciellt singlar är det lätt att hitta tillbaka till den där öppenheten för andra.

Det jag menar med krogen är inte en vanlig sittpub, utan dansställen där både publik och disko får utrymme. Det går inte att skapa samma kontakt om dansmusiken är hög och kråmandet har första prioritet – då är huvudsyftet att vara kyligt onåbar, smal och bländande vacker. På ett ställe med mindre dansgolv och stor ”pubarea” finns mer plats för att mingla, prata och skoja utan att man huvudsakligen värderas på grund av utseende och tuff attityd. Det blir också mer avslappnat på en krog som vänder sig till alla åldrar och alla typer. Men självklart har musiken en given plats för att skapa den där bubblande atmosfären av glädje, energi och lek! Och då föredrar jag också blandad musik med gamla favoriter och nyare låtar. Så vanliga pubar går bort eftersom det inte blir samma rörlighet och upprymdhet där. Dessutom är det mycket roligare att också kunna leka på dansgolvet emellanåt!


Läs Fredrik Swahns tankar om att leka

Vad har du hittat för lekarenor? Hur gör du när du är trött på alla krav och formella regler? Hur leker du?Bild på dansade människor lånad från websiten Neon

Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Skipper sa...

Leka är viktigt! Må vi aldrig sluta leka! Men, vad är lek egentligen? Vad är lek och vad är hobby? Är det någon skillnad egentligen? Kan jobb vara lek, eller ännu bättre – kan lek vara jobb? Jag har en HD som jag roar mig med, gärna tillsammans med mitt bajkergäng. En gång om året blir det en 4-dagars utflykt med detta gäng, som definitivt går i lekens tecken. Motorcykel i allmänhet, och HD i synnerhet:), funkar kanon för att rensa hjärnan, känna sig lite rebellisk och bara njuta av ljud, vibrationer, dofter, landskap och människors nyfikenhet. Jag fiskar med fiskeklubben, fast fokus ligger nog mera på natur, mat, dryck, snack och stuggemyt än fiske. Jag leker herrmiddag med herrmiddagsgänget och t o m julshoppar med julshoppinggänget. Segling är kanske också lek, i så fall leker jag på havet också. Nästa steg för mig blir att testa att göra nytta, leka och få det att gå runt, så jag kan fortsätta göra nytta och leka…

Sofia sa...

Det låter som att du är en riktig buse! ;)

Själv tycker jag det är kul att leka på volleybollplanen och via datorn - just nu med bloggandet men jag spelar också en hel del strategispel på datorn. En stor källa till lek för mig är också att umgås med djur! Där hamnar man i lekmode direkt! Annars tycker jag shopping kan vara kul - att prova alla omöjliga kläder och hitta nya sidor hos sig själv. Även teaterns område är spännande att både utöva och uppleva. Det är också lekbetonat att prata allvar, utforska, vrida och vända och spegla - i samtal med andra. Där finns nyfikenheten och utforskandet ständigt närvarande.

Och det där med segling låter definitivt lekfullt!

Kram, Rebecka

Per Penning sa...

För mig är lek något jag längtar efter att göra, som slukar upp tiden när jag väl gör det och som gör mig go,glad och lycklig. Hobby - det är samma sak som lek fast ett tråkigt 'vuxet' ord. ;)