Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



söndag 6 april 2008

Om att ha tur i livet - funderingar kring veckans citat


"Luck is what happens when preparation meets opportunity"

Seneca





Veckans citat handlar om att tur innebär att man är väl förberedd när ett tillfälle sedan ges. Det spelar ju ingen roll hur många tillfällen man får om man inte har möjlighet att utnyttja dessa! Och man vet faktiskt inte heller när de dyker upp. Det finns också ett ordspråk som säger att för att kunna öppna en ny dörr, måste man stänga en annan dörr. Man kan ju inte gå i en riktning om man samtidigt går åt en annan. Vad jag menar är att en förlust ibland är en plattform för nya möjligheter som det inte funnits plats för tidigare.

I boken ”Tur eller otur” från 2003 har Richard Wiseman undersökt hur personer som har haft stor tur med livet tänker, beter sig och agerar och vad som skiljer dessa personer från de som visar sig ha exeptionell otur i livet. Utifrån Wisemans fleråriga studie visar det sig att tur inte är någon mystisk egenskap man föds med som hos Alexander Anka, eller något som bara ramlar över en eller bestäms av ödet som många faktiskt tror. Inte heller handlar det om att vara skrockfull och knacka i trä, spotta över axeln eller undvika att gå under stegar (även om det sistnämnda av naturliga orsaker kan minska olycksrisken). Wiseman har i sin forskning som psykolog kommit fram till att människor som har vad man kan betrakta som osedvanlig tur istället har fyra principer gemensamt i sättet de lever och handskas med livet.


  • De maximerar sina chanser. De är bra på att hitta intressanta möjligheter och de skapar också egna möjligheter i livet. Dessutom är de bra på att fånga de tillfällen som finns och att ta vara på dem. Dessa personer är ofta utåtriktade och skapar lätt nya band med människor i omgivningen och är också bra på att upprätthålla kontakten. De personer som hade mest tur hade också det gemensamt att de var lugna och inte oroade sig så mycket. De hade ett avspänt förhållande till livet vilket Wiseman menar gör att man är öppen för saker som andra normalt inte lägger märke till vilket leder till att man har lättare att luppmärksamma alla chanser de får. Det kan gälla allt från att ta till sig råd och uppslag från radio, TV och internet till att förutsättningslöst och intresserat lyssna på andra människor. De är också nyfikna och öppna för nya erfarenheter i livet.
  • De följer sina ingivelser och brukar känna när de kan lita på en person och när det är dags att fatta vissa beslut i affärer. De litar på sin inre röst, intuition eller magkänsla. Wiseman förklarar detta med att vi på ett undermedvetet sätt har tillgång till erfarenheter och kunskap som kan vägleda oss i vilka beslut som är bra eller dåliga för just oss.
  • De förväntar sig att ha tur och har lättare än andra att förverkliga sina drömmar och ambitioner. De vågar tro och skapar positiva förväntningar på framtiden och ger inte upp vid motgångar och då de faktiskt har små möjligheter att lyckas. ”Förväntningarna är avgörande för om folk ska försöka uppnå sina mål och hur länge de kommer att hålla på innan de ger upp” (s. 166). De förväntar sig också det bästa av andra människor. Det handlar alltså till viss del om självuppfyllande profetior, kraften av affirmationer och positivt tänkande!
  • De förvandlar otur till tur och försöker se det positiva i situationen när de faktiskt har otur. Som Dale Carnegie sa – Om allt livet har gett dig är en citron, gör citronsaft! De jämför sig med de som har de sämre, de försöker se saker på lång sikt och tänker att något gott alltid kommer ur det som varit besvärligt. De förutsätter också att det finns något man kan göra åt situationen och undviker följdaktligen att gräva ner sig i det som är dåligt. Dessutom vidtar de åtgärder för att undvika att få mer otur i framtiden och lämnar inte destruktiva omständigheter till slumpen om de kan göra någonting åt dem. De är också envisa och lär sig av sina misstag.

Wiseman menar att tur varken har med andlighet eller intelligens att göra utan att det är en förmåga alla kan öva upp! Det handlar alltså mer om en psykologisk inställning till livet och det som händer och om hur man hanterar det så konstruktivt som möjligt och breddar och tar tillvara möjligheter i livet.


Vad har du gjort för att maximera de möjligheter livet erbjudit dig? Har du lyckats vända olycka till lycka? Hur kan man hantera motgångar så realistiskt som möjligt utan att ge upp? Går det eller riskerar man bara att slå huvudet i väggen? Dela gärna med dig av dina egna tips, erfarenheter och funderingar kring ämnet!

  • Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

  • 3 kommentarer:

    Socialpsykologen2008 sa...

    Hej! Jag skulle vilja önska mig ett bättre liv. Vem skulle inte det? Jag har alla förutsättningar, men ett arbete skulle inte sitta fel med en ordentlig inkomst. Just nu är jag en akademiker i sina bästa år, men jag saknar fast arbete har varit mycket aktiv sökt minst 200 jobb och varit mycket nära anställning, dock har jag blivit lite kräsen, eftersom jag har examen i beteendevetenskap. Jag har också startat en blogg eftersom jag vill hjälpa andra som har det svårt i samhället med vänlig hälsning http://socialpsykolog08.blogg.se/

    Skipper sa...

    Min erfarenhet är den här:
    a) Om jag känner och vet exakt vad jag vill och
    b) om jag dessutom kan formulera detta begripligt och
    c) om jag öppet och ärligt kommunicerar med alla joag orkar, så infaller sig tur - dvs det poppar upp möjligheter/människor som lirar med det jag vill! Det fungerar alltid! Gör det inte det, så är det något av a-c som jag missat. Vad är haken? Ja, det handlar om att verkligen känna och veta och ibland att att bjuda på sig själv - att lita på att det fungerar. Ett exempel: Sedan ett tag tillbaka har jag klart för mig vad jag vill göra. Jag hamnade på ett föredrag, som jag kanske egentligen inte var så intresserad av - bara skönt att lyssna lite. Mannen på stolen jämte mig småsnackade lite och undrade vad jag pysslar med. Det är DÅ det händer, jag svarar något i stil med "Jag jobbar på ett internetföretag, men det jag brinner för är att förändra sättet att bedriva business i världen. Jag vill inspirera till att verksamheter skapas som drivs av passion och goda syften för människa och miljö, som inte drivs av pengar". Mannen lyssnade och log och det visade sig att han jobbade på en stiftelse som precis skulle satsa hårt på socialt entreprenörskap! Vi blev mycket inspirerade av varandra och jag fick några namn och nummer att ringa! Kram Johan

    Sofia sa...

    Hej Skipper!

    Det låter som du verkligen praktiserar de principer Wiseman kommit fram till. Och du visar också att det kan fungera. Vad kul att höra!

    Jag tror att det du skriver om att bjuda på sig själv är väldigt viktigt. Det finns nog ofta många fler möjligheter än man är medveten om och att öppna sig för världen - dvs andra människor - kan också öppna många olika vägar! Inte minst ökar det informationen om hur saker fungerar, vilket handlingsutrymme man har och alternativa tillvägagångssätt. Samtidigt är jag lite kluven inför att betrakta nya bekantskaper som "kontakter" som kan vara "bra att ha". Jag tänker att ett genuint människointresse och social glädje måste finnas med bilden. Annars kan man kanske lätt utnyttja folk och se dom som kanaler för egna syften. Jag gillar inte riktigt den här "bli ditt eget varumärke"-biten. Men jag tror inte heller det behöver vara en motsättning med att träffa nya människor och hitta nya dörrar!

    Kram, Rebecka