Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



torsdag 17 april 2008

Tankar från en nattuggla


Presenterar här de tankar en vän delade med sig av hade när hon gick igenom en jobbig period i livet. De avslutas också med hennes tips på hur man kan förändra nattugglebeteendet och försöka sova på nätterna.

"På dagarna är jag vansinnigt trött och har absolut inget som kan få mig att stiga upp. Men på nätterna vaknar jag till liv och då börjar problemen att surra runt i huvudet. Och man är så satans ensam på nätterna. Det är i alla fall tur att nätet finns så man inte är helt ensam.

Tror att jag missbrukar det där dåsiga ruset på mornarna och tror att det ska räcka dygnet ut. Men det gör det inte. För mig är sömnen ett sätt att fly från mitt liv. Så nätterna blir det dryga kvittot. Som baksmällan betalar fyllans glädje. Men jag försöker bättra mig och vara uppe på dagarna. Kvar finns då problemet med sömnen om nätterna. Finns det nån tidpunkt man känner sig mer övergiven och ensam? Det är nog det. Att somna är som att dö en smula. Och jag vill inte dö innan jag levat. Jag vill ha ett bra liv innan jag lägger mig. Jag vill i alla fall vakna till ett bra liv dagen efter. Varför ska jag annars gå och lägga mig för? Gör ibland upp storslagna planer hur jag ordna upp allt dagen därpå och blir då så speedad att jag inte kan sova av den anledningen.

Men de saker som fungerat för mig, när det väl fungerat att sova är:

1. Gå upp och vara vaken och aktiv på dagen

2. Trötta ut sig genom nya intryck och fysisk aktivitet

3. Byta miljö på dagarna så hjärnan får lite att jobba med (som en vovve....får man inte annat att gnaga på gnager man på sig själv...hundar behöver stimulans precis som vi. Annars blir dom problemhundar!!)

4. Träffa folk! Ventilera sina instängda tankar och koppla bort egot ett tag för att prata om annat och se in i andras liv

5. Skratta och ha kul! Se till att ge livet innehåll som gör att man kan känna känslor av nån slags nöjdhet när dagen är över

6. Ha lite ordning hemma!

7. Göra något som gör att det känns att man är på väg. Att saker händer. Att man är i livet. Att man förändas och färdas. Om det så bara är att köpa en ny tröja eller möblera om.

8. Göra nått meningsfullt på dagen. Låta hjärnan arbeta och känna att man deltar i nått större sammanhang. Tex jobb eller studier. Ger också en känsla av att man är på väg! Det är fart och liv!

9. Ha ätit ordentligt under dagen

10. Tänka snälla tankar på kvällen. Att allt är bra. Jag litar på universums slösande godhet. Tänk på hon i borta med vinden. "Om jag tänker på det här ikväll blir jag galen. Jag får tänka på det här i morron istället" Lita på natten som din vän. Hon tar hand om problemen. Tänk på några bra saker som hänt under dagen. Försök tänka ut någon trevlig dröm. Ställ in dig på att ha en trevlig natt!"


Vad har du för tips för att somna om kvällarna? Och hur gör du för att komma igång på morgonen? För mer tips, se också veckans tips i högra spalten.

Läs mer om sömnproblem och om tips för att sova bättre.


Andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: