Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



torsdag 17 april 2008

Little Shop of Horrors

Eftersom jag avslutade förra inlägget med en cliffhanger om musikaler, tänkte jag börja med att presentera en av mina absoluta favoriter - Little Shop of Horrors. Den spelades först som musikal på Off Broadway 1982 och baserade sig då på en film från 1960 med Jack Nicholson i huvudrollen (den filmen fick dock inte fick så bra kritik). När musikalen sedan överfördes till film 1986 med Rick Moranis, Ellen Greene (från Off-Broadway-uppsättningen) och Steve Martin blev den kultförklarad och känd för de flesta.

Musikalen handlar om en växt som kommer från yttre rymden och planerar att ta över jorden. Egentligen slutar filmen med att växten äter upp båda huvudrollsinnehavarna, och sedan ockuperar hela världen (se detta slut här - del 1, del 2 , del 3). Men eftersom tittarna reagerade våldsamt på pilotvisningen slutar den slutliga filmen betydligt lyckligare! Huvudrollsinnehavarna utgörs av en snäll nörd och en utnyttjad bimbo från slummen. Ett annat tema i filmen är också strävan att skapa sig ett drägligt liv, att kunna välja att bli mer än vad omgivningen förväntar sig och den sociala strukturen bestämmer.

Här är introt till filmen (låten kommer mot slutet av klippet):



Visar här numret "Skid Row" från Broadway Revival. Upptagningen är lite dålig men numret är suveränt! (En varning för att ljudet är lite högt). Jag kan också rekommendera att se samma scen från filmen eftersom denna version är fantastiskt!



Och den mest klassiska scenen ur filmen:



Just nu spelas Little Shop of Horrors i Göteborg fram till slutet av april. Biljetter kan bokas här där man även kan lyssna på första låten som de har gjort riktigt bra!

Little Shop of Horrors är en musikal jag kan titta på hur många gånger som helst! Om jag är lite trött och håglös så får jag genast ny energi av en liten snutt ur filmen. Mina favoritnummer är Introt, Skid Row, Some Fun Now, Somewhere that's Green och Suddenly Seymour - vilket väl egentligen var de flesta numren! Men bäst energikickar ger de tre förstnämna låtarna. Temat i Little Shop of Horrors tycker jag också är otroligt inspirerande. Att man kan förändra sitt liv även om man kommer från usla förhållanden. Det handlar om våga tror att det går och aldrig ger upp! Dessutom är Seymours bild av drömlivet så sympatisk - familjeliv i ett förortshus utan krusiduller.

När jag lyssnar på musik i min mp3 kan det också bli en otrolig musikalkänsla! Musiken blir som soundtrack till mitt liv där jag får huvudrollen i musikalen om mig själv. Problemet är bara att jag har så svårt för att hålla mig från att hela tiden sjunga med, speciellt vad gäller musikallåtar. Det är också härligt att motionera till musiken eftersom det är sån glöd just i musikaler. Och roligast är om man kan sjunga med - har hört att det finns karaokespinning men har aldrig prövat något pass. Borde vara perfekt för att spela musikallåtar!

Vad har du för favoritmusikaler? Vad får du ut just av musikaler?

Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: