Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



söndag 22 juni 2008

Affirmera mera!


Läste precis denna inspirerande chat med coachen och livsinspiratören Nina Jansdotter (se också hennes blogg). Hon svarar här på folks frågor och det rör sig mycket om dåligt självförtroende och hur man kan använda affirmationer för att må bättre. Nina utgår från sin bok Kärleksbomba dig själv som handlar om hur man kan använda affirmationer i sitt liv.

Nina Jansdotter säger: Hej och välkomna till dagens chatt om hur du kan bli bättre på att "kärleksbomba dig själv" :)
Moderator säger: Välkomna, då börjar vi med dagens frågor!

coco säger: Hej Nina! Jag känner mig ganska liten och värdelös i mitt förhållande – han försöker bekräfta mig men jag känner mig ständigt oälskad och osexig osv.. Hur kan jag vända det här? Vill inte söka den bekräftelsen hos andra..
Nina Jansdotter säger: Ja, precis som du säger så hjälper det inte att andra försöker bekräfta en när du själv samtidigt bär på känslan av att inte vara värd uppmuntran. Börja i liten skala. Säg till dig själv "jag duger precis som jag är" så ofta du kan och så småningom blir det ofta lättare och lättare.

sofia-li säger: Hej! Var börjar man om man har allmänt låg självkänsla? Vill bygga upp den hållbart och på sikt, men ändå märka snabbt resultat för mig själv.. Vad är första steget?
Nina Jansdotter säger: Att börja affirmera postiva budskap till sig själv är en jättebra början. Du kan tänka positiva budskap som "jag är bäst på att vara jag", "jag trivs med mig själv", "jag är bra på att vara mig själv" osv. Du kan också skriva dina affirmationer eller säga dem högt.

Sonja säger: Jag VET att jag inte ska jämföra mig med andra. Men kan inte låta bli. Hjälp!
Nina Jansdotter säger: Japp, alla jämför sig med andra någon gång då och då och det är helt ok. Men om man ständigt går med dom där jämförelseglasögonen på så blir det till slut väldigt tärande. Ibland kan det hjälpa att säga det till personen "du jag är jätteavundsjuk på att det alltid verkar gå så himla bra för dig både socialt och på jobbet". På så vis kan man avdramatisera det hela och rätt ofta får man då höra att den personen heller minsann inte känner sig helt "perfekt". Börja intala dig själv att det spelar ingen roll vad andra gör eller inte gör. Du är du!

Kalle säger: Hej Nina, jag undrar om man kan tillämpa det här på oro och känsla av otillräcklighet? Jag oroar mig konstant, mest för att bli ensam och övergiven, att folk omkring mig ska försvinna eller dö, för min största rädsla är nog att inte klara mig själv.. HUR ska jag ta mig över det, det bromsar hela mitt liv!
Nina Jansdotter säger: Ja, oro är en naturlig del av vårt moderna liv. Tänk på att 90 procent av det som vi oroar oss över aldrig någonsin händer. Fokusera istället på de problem och hinder som du faktiskt råkar ut för. Att meditera och träna yoga etcetera brukar hjälpa en att "landa" bättre.

tanten säger: Hur ska man sluta vara avundsjuk på dem som är snyggare, smalare och "bättre"?
Nina Jansdotter säger: Ja, det finns alltid någon som är bättre, rikare, mer framgånsrik, vackrare etc, och så kommer det alltid att vara. Men du är ju i alla fall bäst på att vara du :) Därför gäller det att försöka lyssna mer på vad ens eget hjärta säger. Hur kan du fortsätta utveckla dig själv, och dina talanger? Den som gillar sig själv och ser till att hamna rätt i livet får också en egen karisma och skönhet som kommer inifrån. Det syns på den som trivs med sig själv och det är bättre att sträva efter det än att "putsa fasaden".

Handy säger: Har du nån förklaring till varför så många ser det negativa i allt istället för det positiva?
Nina Jansdotter säger: Det kan faktiskt vara mest av "en ful vana", kanske också för att man är i miljöer och bland människor som inte trivs med sig själva, sina jobb och sina liv - och det negativa smittar av sig. Umgås mycket med människor som ser möjligheter istället för hinder. Som vägrar se sig själva som ett "offer". Det positiva brukar också smitta.

Stina säger: Hej, måste man inte tro på de saker man säger? Om man inte känner sig snygg, och ändå ska stå i spegeln och säga "jag är snygg", känner man inte instinktivt att det inte stämmer och så funkar det inte ändå?
Nina Jansdotter säger: Ja, dom första gångerna känns det ofta ovant och konstigt men det blir lättare att "tro" och acceptera efterhand. Strunta i att det känns konstigt och fortsätt ändå. Finns det ett stort motstånd kan det också vara bra att se vad den negativa rösten vill säga. Vem är kritikern som sitter där på din axel och säger att det positiva inte gäller dig? Kanske är det någon tidigare i ditt liv som kritiserat dig på ett sätt som fortfarnde hänger kvar. Då bör du jobba med den relationen. Aningen genom att tala med honom eller henne, eller oftast bättre genom att bolla de tankarna/frustrationen med en coach eller terapeut.

Lisa säger: Hej, jag oroar mig mycket för att göra fel, och har jag någon gång gjort ett misstag tänker jag på det sjukt länge, även om det var en liten pyttegrej. Vad ska jag göra?
Nina Jansdotter säger: Vi gör alla fel och misstag och misslyckas med många saker i livet. Ingen är ofelbar. Tänk att dom där grejerna som blev fel var jättenyttiga lärdomar. Säkert är du mycket mer hård mot dig själv än du hade varit om någon kär vän gjort fel. Vad hade du sagt då? Hade du verkligen tyckt att det var ok för honom eller henne att gå och banna sig själv "sjukt länge". Nej du hade säkert sagt "det är helt okey - du är människa" lär dig och gå vidare, eller hur? Var lite generös mot dig själv också..

Sonja säger: Om man börjar peppa sig själv, hur länge måste man hålla på innan man får resultat?
Nina Jansdotter säger: Det är helt olika beroende på din personlighet och om du är i en "låg svacka" eller så, men det kan gå fortare än man anar om man ger sig den tiden. Ta time-out ofta, några minuter om dagen kan räcka till en början. Ta några djupa andetag. För varje gång du andas ut, släpp kraven på att vara duktig. För varje gång du andas in, känn hur din kropp fylls med hopp och tillit och så vidare.

Millan säger: Hej, jag "inbillar" mig alltid att folk inte tycker om mig, så fort jag har träffat någon ny person så inbillar jag mig att den personen inte gillar mig, trots att den förmodligen inte tycker något alls om mig. Jag blir tokig över detta, vad ska jag göra???
Nina Jansdotter säger: Ja, om man har låg självkänsla så tror man ofta att man kan läsa andras tankar - och ofta inbillar man sig att den andra tänker dåliga saker om en själv. Tänk på att dom flesta är enormt fixerade vid sig själva och har inte alls utrymme och tid att tänka så mycket på sin omgivning. Dom har fullt upp med att tänka på att andra kanske inte gillar dom. Men om du verkligen vill veta kan du ju be dom människor omkring dig som du står lite närmare om feedback på vilket intryck du gör när du kommunicerar, både positivt och negativt. Ofta stämmer inte alls den bilden vi har om oss själva in på hur andra uppfattar oss så det kan vara en nyttig lärdom.

Sandra säger: Hej Nina! Jag söker jobb, och detta har fått min tro på vad jag kan att totalt rasa. Är just färdig med min utbildning, mot slutet av min utbildning hade jag världens bästa självförtroende, jag VISSTE att jag kunde det jag var utbildad för, och att jag dessutom gjorde det mycket bra. Nu känns det precis tvärtom. Det känns som att jag blir omsprungen av alla som är duktiga på att lyfta fram sig själv. Snälla, hjälp mig med verktyg att sluta trycka ner mig själv! Sandra
Nina Jansdotter säger: Ja, att söka jobb och när det inte går så bra kan verkligen visa om självkänslan är hög eller låg. Den som har låg självkänsla men högt självförtroende mår bara bra när "allt går bra" och när det inte gör det så rasar allt som du säger. Fortsätt peppa dig själv med att du duger oavsett om du inte får jobb direkt eller ej. Skriv en lång lista med saker som är bra med dig etc. Välj ut tre saker som du vill fokusera extra på när du är på intervjuer eller som du peppar sig själv med när du har en mental svacka. Unna dig en massage eller något annat som får dig att känna dig värdefull igen. Gläds åt att det går bra för andra, snart är det din tur!

Minna säger: Hej. Jag VET ganska bra med mig att jag ÄR bra, har jobbat mycket med detta, men hur ska jag grör för att liksom "få ner" känslan av att vara bra i ryggmärgen? Dvs jag vet ju detta logiskt och kan även känna denna härliga känsla ibland,men hur gör jag för att den ska fastna inuti helt och hållet, "på riktigt", hela tiden? Hur får man den att stanna kvar?
Nina Jansdotter säger: Jättebra att du VET för allt börjar ju med att vi har kunskapen. Fast i det vanliga livet räcker det ju inte med att veta - i huvudet. Det är lätt att falla tillbaka i gamla mönster och det måste vi göra många gånger för att få teorin integrerad i "ryggmärgen". Fortsätt som du gör. Det tar tid men jag känner att du är på rätt väg. Jag tycker alla typer av kroppsterapi ex yoga, qi gong, Tai chi etc hjälper kunskapen att integreras bättre i "jaget".

Moderator säger: Då var det dags för dagens sista fråga!
Fia säger: Jag kan inte låta bli att ständigt grubbla och oroa mig för mitt förhållande. Är inte direkt svartsjuk men "inbillar" mig att min partner kommer att avsluta vårt förhållande så fort han hittat någon som är bättre än jag. Känner mig otrygg i förhållandet trots att detta förmodligen bara finns i mitt huvud....
Nina Jansdotter säger: Ja, det där med att grubbla och oroa sig för framtiden är verkligen ett gissel. Träna dig mer på att vara här och nu och vara glad för ditt liv och din relation som den är nu. Det finns aldrig några garantier för att en relation vara för evigt det vet du nog. Men du kan göra ditt bästa för att det ska bli så om det är det du vill. Börja bekräfta både dig själv och din partner mer. Tala om för din partner att hon/han är värdefull för dig - utan att du för den skull börjar "klänga dig fast" vid honom eller henne. Otryggheten kommer inifrån dig själv och det är bara du som kan "bota" den. Påminn dig själv ofta om att "du är värd att älska och bli älskad".

Moderator säger: Nu är chatten tyvärr slut för idag, stort tack till dig Nina, och tack till alla er som ställt frågor!
Nina Jansdotter säger: Tusen tack för allt fina frågor. Lycka till med ert kärleksbombande i fortsättningen. Vill du lyssna på mig när jag läser min bok "Kärleksbomba dig själv" kan du göra det gratis på www.pick-it.se. Kram och ljus, Nina

Hur använder du affirmationer i ditt liv?

Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Vilken fin blogg. Personligen använder jag nästan dagligen affirmationer. Det ger mig mycket.