Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



torsdag 12 juni 2008

Veckans tips v 16


Visst är det något speciellt med morgonen. Den fuktiga stilla luften, hesa nyvaka fåglar och det milda ljuset som sakta väcker världen. Men hur ofta orkar vi egentligen ta tillvara denna stund med guld i mund? Ibland kan det vara värt att gå och lägga sig lite tidigare för att vakna glad och nyfiken på dagen, och hinna uppleva mornarna ordentligt. Nedan finns tio tips på hur man kan försöka komma upp lite tidigare på morgonen. Varför inte utnyttja sommaren till fullo nu när ljuset är så underbart? Dessutom har mornarna fördelen med att vara svala och är perfekta att motionera på utan att svettas ihjäl!

Veckans tips är lånade från Ravenwood och handlar således om:

10 sätt att vakna tidigt på morgonen.


Trött på att ligga och dega i sängen till långt in på eftermiddagen? Blir dina dagar helt kvaddade av din skeva dygnsrytm? Minns du inte när du sist såg solen? Läs vidare!

När jag analyserade mig själv så kom jag fram till följande punkter:

1. Jag har bäst chans att vakna tidigt om jag är trött före midnatt.

2. Jag är inte kapabel att utöva viljestyrka när jag precis vaknar. Jag vill bara sova. Min hjärna behöver ett par minuter för att komma online.

3. Jag har generellt sett inga problem med att vakna om jag har nåt viktigt på agendan.

Utifrån detta utarbetade jag följande lista:

1. Få i dig koffein direkt när du vaknar. Ha en kopp kaffe eller ett par koffeinpiller redo bredvid sängen. När väckarklockan ringer, släng i dig detta. Även om du somnar om igen så lär du piggna till tack vare koffeinet.

2. Öva upp en reflex. Den här idén har jag lånat från Steve Pavlina. Det går kort sagt ut på att träna upp sig i vaket tillstånd. Lägg dig i sängen och träna på att stiga upp ur sängen och sträcka på dig när väckarklockan ringer.

3. Vakna med musik. Ställ in datorn på att långsamt höja volymen från 0. Använd musik i de lite lugnare genrerna, kanske inte dödsmetall ;) Någon som vet hur man gör detta i Windows?

4. Lås in väckarklockan. Lägg nyckeln så pass långt bort att du måste klä på dig och promenera en bit. Jag använder t ex mitt förråd. Inget kul sätt att vakna, men det är effektivt.

5. Gör det till en vana. Sätt upp ett 7-dagarsschema och använd all din viljestyrka till att se till att du kommer upp i tid. Nöt in ett spår.

6. Polyfasisk sömn. För den äventyrlige finns alla möjliga sätt att experimentera med sömnen genom att sova flera gånger per dygn.

7. Ha en väckarklocka för kvällstid. På så sätt vet du när det är dags att lägga sig. Respektera denna deadline.

8. Buddy system. Gå ihop i en pakt med en polare. Turas om att ringa varandra varje morgon. Den som missar att ringa får punga upp med ett par öl.

9. Ha ett starkt skäl. Varför vill du egentligen vakna tidigt, vad är poängen? Skriv ner dina mål och sätt det hela i perspektiv. Bli medveten om att du saboterar för dig själv.

10. Var trött före midnatt. Här finns en mängd metoder. Träna hårt under dagen. Ta en kall dusch eller ett isbad en timme innan du lägger dig (det ger enligt forskning bäst endokrinal respons). Stanna uppe hela den föregående natten. Ta naturliga sömnmedel som valeriana/vänderot eller melatonin. Stäng av datorn och varva ner. Läs en bok eller meditera. Lyssna på ljudspår med binaural beats.



Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: