Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



torsdag 5 juni 2008

Så här blir du lycklig

Hur blir man lycklig?

Det måste var en av världens mest ställda frågor. Med ofta mycket skilda svar. Men nu har psykologiprofessorn Timothy Bates kommit fram till att de flesta lyckliga människor har vissa personlighetsdrag gemensamt. De är sociala, aktiva, stabila, hårt arbetande och plikttrogna. Han menar att detta är medfödda egenskaper som hör ihop, men det finns också en möjlighet att lära sig ett liknande förhållningssätt. Nedan är ett utdrag från artikeln Mingla dig lycklig.

4 steg – så kan du träna dig glad

1. Imitera personlighetsdragen som enligt studien gör människor lyckligare och träna dig till att bli mer social, aktiv, stabil, hårt arbetande och plikttrogen. Då kan du lura generna menar professor Timothy Bates.

2 Var social och öva på att ha mer kontakt med människor även om det bara är med några få personer.

3. Sätt upp nåbara mål och jobba mot dem, för att bli mer plikttrogen och hårt arbetande. Som att till exempel varje vecka laga något som är trasigt hemma.

4. Koncentrera dig på att sätta motgångar och bekymmer i ett perspektiv, för att få ett stabilare liv.

Jag tycker att detta är intressanta forskningsresultat men ställer mig lite undrande till vad det innebär att "bli stabil"? Jag tänker att stabil och lycklig ligger nära varandra och därför båda är eftersträvandsvärda tillstånd, snarare än enkla inlärbara beteenden.

Vad gör dig lycklig? Vilka generella förhållningssätt tror du bidrar till lycka?



Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Björn Clausen sa...

Att skapa ordning ur kaos är skönt, att uppgiften är lagom utmanande och att få tydlig feedback på att jag lyckas - receptet för flow enligt scikzcentmihaly. Jag blir lycklig av att klippa gräsmattan vilket alltid förvånat mig, det känns inte som nåt som borde göra mig lycklig men det gör det!!. Och nu förstår jag varför, alla tre kriterierna för flow finns där.
Har du läst Czikscentmihaly??

Rebecka sa...

Det är intressant att du nämner flow som ett sätt att bli lycklig! Det handlade ett av mina första inlägg om (26/3 under rubriken lycka). Jag har bara läst lite av honom (han med det krångliga namnet), men det är ett spännande koncept!

Jag undrar om det är frugans feedback, den nyklippta gräsdoften - eller själva gräsklippningen som gör dig lycklig? ;) Men jag kan förstå vad du menar. I Tv-såpan "Rent hus" jämför programledaren städning med sex! Det är väl att gå lite väl långt, men efter storstädningen igår mår jag faktiskt oväntat bra måste jag säga :)

Rikframtid sa...

Jag är lycklig när jag har kontrol över min tid och mitt liv, då kan man slappna av och må bra.

Rebecka sa...

Hej Rik Framtid!

Jag förstår vad du menar! Men jag är så ambivalent mellan kontroll och spontanitet. Det behöver säkert inte vara en motsättning, men jag går lätt in i disciplinmode eller utlevelsemode och har svårt att hitta en fungerande balans. Men kontroll behöver ju inte betyda minutiös planering utan kan ju vara mer att styra sitt liv mot det man vill i ett större perspektiv. Och då kan man nog få plats för både lek och allvar.

Intressanta synpunkter, och du har en jättefin blogg! Lycka till med ditt projekt!