Veckans citat

The more you claim your own destiny, the easier it will be to love unconditionally. The more you love, the more comfortably you'll fit in with all sorts of people.

Martha Beck



fredag 27 juni 2008

Naturen som terapi



Jag läste nyligen en undersökning om att människor med nära tillgång till naturområden vägde mindre och var lyckligare. Själv har jag alltid förundrats över hur få som uppskattar naturen, utan det är ofta närhet till dagis, kommunikationer, affärer eller storstadspulsen som diskuteras när man väljer ett område att bo på. För mig är det otänkbart att bo någon längre tid i ett område där man inte har skogar, sjöar och ängar på gångavstånd. Jag är uppväxt med naturen inpå knuten och har egentligen inte reflekterat så mycket över vad den betyder, tills jag flyttade till en plats som inte har någon direkt tillgång till naturlig geografi. Då har jag kommit på mig själv med att minnas alla skogspromenader, alla kvällsdopp i den lokala sjön och all meditativ näring jag fått från att höra trädens sus, se solen strila ner mellan träden och höra bofinkens somriga stämma i stora skogssalar med barrträd. Och jag kommer plötsligt ihåg den ro och mentala återhämtning jag fick som var så självklar. I naturen får själen plats och där faller saker ner utan att man behöver anstränga sig så mycket. Där kommer perspektiv, lyckokänslor och insikter naturligt. För att inte tala om den känsla av lugn och harmoni som på ett subtilt plan förmedlar att all är som det ska och allt går att ordna. Jag tror helt enkelt att naturen är en ursprungligt behov vi har och att vi aldrig kan bli riktigt lyckliga utan att få vila självklart och själaklart i dess trygga famn.

Forskningen har börja uppmärksamma naturens helande verkan, och idag finns det faktiskt kurser i naturterapi och människor som återhämtat sig tack vare dagliga naturinslag. Jag tror detta är otroligt viktigt i en värld som snurrar allt fortare och där information, kommunikation och stress gjort människan frikopplad från det mest urpsrungliga vi har - upplevelser av naturen.

Eftersom jag idag bara kan nå organiserade delar av naturen ibland när jag får tillgång till bil, så försöker jag istället att få in mer natur i hemmet. Jag har många växter och köper ofta snittblommor. Jag har min livsviktiga balkong där jag kan lyssna lite till fågelkvitter mitt i vardagen och odla mina balkongblommor. Jag har byggt en fontän (både billigt och enkelt) som porlar så underbart! Jag försöker också att njuta av parker och lummiga områden så ofta jag får möjlighet. Men kan säga att detta inte kan ersätta min avsaknad av natur på något sätt. Utan jag kommer med rätt stor sannolikhet flytta ut i spenaten snarast möjligt!

Vad betyder natur för dig?



Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Rebecka,

Tack för kommentaren på min blogg. Jag håller på att lära mig att fota vackra naturbilder.

Jag håller med om naturens betydelse helt och hållet. Det är väldigt rogivande att vara i naturen och därför försöker jag nu fota allt vackert jag ser när jag är på besök hos min syster. Om två veckor ska jag åka dit igen och bo i en stuga i tre veckor, då kommer det att bli många fina kort.

Tänk att få bo som min syster gör och att kunna gå ut på förstutrappen och se naturen överallt omkring. Just nu är det inte möjligt för mig men jag kan ju sträva emot det.

Är det ok om jag länkar till din blogg?

Kram

/Sussi

Rebecka sa...

Hej!

Vad roligt att du börjat fotografera! Själv har jag bara en digitalkamera som tar okej bilder, men jag ser fram emot att spara till en systemkamera (digital) så småningom - så man kan ta detaljrika närbilder och så. Just på naturen.

Lycka till!

Och naturligtvis får du länka till bloggen!

Kram, Rebecka

Anonym sa...

Jag köpte en kompromiss. Det är en digitalkamera men snäppet under systemkamera.

Canon PowerShot S3 IS. Den har 12xZoom, macroläge och supermacroläge. Zoomen är helt underbar. Och sen kan man ju filma också. Jag köpte ett minneskort som är snabbt och som är 2G stort och då kan jag filma många minutrar och ändå ta massor med kort. Sen kan man om man vill köpa till särkilda objektiv men då måste man köpa någon sorts adapter som man skruvar på kameran först.

För mig är den perfekt och det var zoomen som avgjorde att det blev just den här.

Men jag har mycket kvar att lära mig :-). Jag kanske borde gå en fotokurs? Och lära mig hur man komponerar bilder på bästa sätt.

Ha en bra dag, här har vi solsken så jag kanske skulle gå ut och fota lite i min egen natur (det är ju faktiskt inte enbart betong där jag bor heller) ;-).